Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding? Dit is een complete gids voor linkbuilding in 2022. Dus als je backlinks met autoriteit naar je website wilt bouwen, zul je genieten van de bruikbare tips.

Vroeger gebruikten zoekmachines alleen de tekst op een webpagina om een ​​webpagina te rangschikken. Webuitgevers begonnen echter trefwoordzinnen toe te voegen om hun pagina’s beter te rangschikken.

Niet alle pagina’s die gerangschikt waren, waren relevant, wat resulteerde in een slechte gebruikerservaring.

Onderzoekers van het ophalen van informatie begonnen te werken aan nieuwe manieren om relevante webpagina’s te identificeren, met name met links.

Zoekingenieurs merkten op dat de beste pagina’s op internet de neiging hadden om links te verzamelen.

Hoe meer links een site had, hoe belangrijker deze meestal was. Omgekeerd, hoe minder links een site verzamelde, hoe minder belangrijk het werd geacht.

Wat is linkbuilding? Laten we er meteen induiken.

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar uw website. Voor zoekmachineoptimalisatie is het doel van linkbuilding om het aantal hoogwaardige inkomende links naar een webpagina te vergroten om zo de ranking te verhogen.

Links werden (en worden nog steeds) geteld als stemmen.

Moderne zoekmachines gebruiken tegenwoordig een combinatie van AI, machine learning, links en pagina-analyse om websites te rangschikken.

Een belangrijke verandering in de manier waarop sites worden gerangschikt, is dat de soorten links die worden gebruikt voor rangschikkingsdoeleinden zijn teruggebracht tot de meest relevante.

Het doel is altijd geweest om links te tellen die betekenisvol zijn voor de inhoud waarnaar ze linken.

Niet om de zaken nog ingewikkelder te maken, maar er is ook iets dat linkrangschikking wordt genoemd , een methode om de links zelf te rangschikken.

Door links te rangschikken, kunnen populariteit en relevantie nauwkeuriger worden gemeten.

Links waarvoor wordt betaald en niet het resultaat zijn van een redactionele beslissing, tellen meestal niet mee.

Zoekmachines blijven links gebruiken als een manier om populariteit en autoriteit te meten. Het is echter niet langer voldoende om alleen links te verwerven om rankings te verzekeren.

Omdat webuitgevers een aantal schema’s hebben gebruikt om hun positie te verhogen, hebben zoekmachines hun algoritmen verbeterd om kunstmatige links (bijvoorbeeld: gastpostlinks in de advertorial ) of niet-relevante links (“powered by” links) te negeren.

Waarom zijn links zo belangrijk?

Om dat te begrijpen, moet je in je Delorean springen en teruggaan naar de pre-Google dagen van het internet.  In die tijd waren zoekmachines zoals Yahoo! en Alta Vista de dominante spelers. En zij rangschikten hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.

Linkbuilding is belangrijk omdat links een van de belangrijkste rankingfactoren van zoekmachines zijn. Zoekmachines zoals Google kijken naar de hoeveelheid hoogwaardige inkomende links naar een webpagina wanneer ze crawlen.  Hoe hoger de kwaliteit van links die een webpagina heeft, hoe beter deze zal ranken.

Google PageRank Algoritme

Hun nu beroemde PageRank Algoritme veranderde het spel. In plaats van alleen de inhoud van een pagina te analyseren, keek Google naar het aantal mensen dat naar die pagina linkte.

En ze hadden gelijk. Bijna 20 jaar later zijn links nog steeds de beste manier om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Dat is waarom backlinks nog steeds Google’s belangrijkste ranking signaal zijn.

Dankzij updates als Google Penguin richt Google zich nu echter op de kwaliteit van links (en niet alleen op de hoeveelheid links).

Je vraagt je misschien af: Wat is een link van hoge kwaliteit, precies? En hoe bouw ik ze?

Hoe vind je links van hoge kwaliteit

Voordat we in de stap-voor-stap linkbuilding strategieën duiken, is het belangrijk om te weten wat een goede (of slechte) link maakt.

Op die manier kunt u zich richten op het bouwen van links die daadwerkelijk uw Google rankings zullen verbeteren.

Met dat, hier is hoe te identificeren links die daadwerkelijk de moeite waard bouwen.

Autoriteit van de pagina

Is de pagina die naar u linkt een PageRank krachtpatser? Zo ja, dan zal die link een GROTE impact hebben op je rankings.

In feite, na jaren van testen, heb ik ontdekt dat de autoriteit van de pagina die naar jou linkt meer uitmaakt dan welke andere factor dan ook.

Dat komt omdat links van gezaghebbende pagina’s meer autoriteit (ook wel bekend als PageRank) doorgeven aan je site.

(Opmerking: Hoewel Google PageRank informatie niet publiekelijk deelt, gebruiken ze het nog steeds als de basis van hun algoritme).

U kunt gemakkelijk een proxy-indicator van PageRank (“PageRating”) controleren met Semrush.

Plaats gewoon een URL in Semrush en controleer de “Page Authority Score”:

Autoriteit van de site

De kwaliteit van een link wordt ook bepaald door de autoriteit van een domein over de hele site.

In het algemeen zal een link van een site als NYTimes.com een VEEL grotere impact hebben dan een link van een blogger zonder naam.

Hoewel deze links moeilijk te krijgen zijn, zijn ze zeker de moeite waard.

Nogmaals, Semrush komt hier van pas. Voer een site root URL in de tool en controleer de “Autoriteit Score”.

Domein autoriteit score – Relevantie van de site

Als het op links aankomt, is de autoriteit van een site belangrijk.

Maar de relevantie van die site is ook belangrijk.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een website hebt over het Paleo Dieet.

En je krijgt een link van een gezaghebbende site… over eenwielers. Zal die link nog steeds tellen?

Volgens een interview van een ex-Googler, niet echt.

Volgens die Google ingenieur:

“…een link krijgen van een pagina met een hoge PageRank was vroeger altijd waardevol, tegenwoordig gaat het meer om de relevantie van het thema van de site ten opzichte van de jouwe, relevantie is de nieuwe PageRank.”

In het algemeen wil je links krijgen van sites met autoriteit…specifiek, sites met autoriteit die nauw gerelateerd zijn aan jouw site.

Positie van de link op de pagina

Is uw link ingebed in een stuk inhoud?  Het blijkt dat de positie van je link op een pagina belangrijk is.

Meer specifiek, links weggestopt in voetteksten en zijbalken zijn lang niet zo veel waard als links die midden in de inhoud van een pagina staan.

Waar het op neerkomt? U wilt dat uw links verschijnen binnen de hoofdtekst van een webpagina.

Is de link redactioneel geplaatst?

Ongeacht waar uw link op een pagina staat, moet u zich afvragen:

“Is deze link redactioneel geplaatst?”.

Met andere woorden, heeft iemand naar jou gelinkt omdat ze jouw site geweldig vonden? Als dat zo is, dan is dat een redactionele link.

Of heb je een profiel aangemaakt op een willekeurige site en daar een link gedropt? Dat is geen redactionele link.

Zoals je zou verwachten, hecht Google VEEL meer waarde aan redactioneel geplaatste links.

Zegt uw Google:  “…het maken van links op een pagina die niet redactioneel zijn geplaatst of waar de eigenaar van de site niet voor heeft ingestaan, ook wel onnatuurlijke links genoemd, kan worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen.”

Link Ankertekst

Ankertekst is het aanklikbare tekstgedeelte van een link.

Zoals blijkt, gebruikt Google ankertekst als een ranking signaal.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een link naar je site krijgt met ankertekst: “paleo desserts”.

Google ziet die anchor-tekst en zegt: “Hmmm. Die site gebruikte de anchor-tekst: “paleo toetjes”. De pagina waar ze naar linken moet gaan over “paleo desserts”.

Natuurlijk, zoals alles in SEO, is keyword-rijke anchor tekst misbruikt. Vandaag de dag wordt het bouwen van veel exacte-match ankertekst links als spam beschouwd.

Hier is een voorbeeld van waar ik het over heb:

Kortom, ik raad het niet aan om links te maken met een anchor-tekst die rijk is aan sleutelwoorden. Maar als je een link krijgt met je trefwoord in de ankertekst, is het tijd om te vieren.

Nofollow vs. Dofollow

rel=”nofollow” is een tag toegevoegd aan een link die zoekmachines vertelt: “Reken deze link niet als een goedkeuring.”.

Als het op SEO aankomt, wil je natuurlijk waar mogelijk normale, “dofollow” links hebben.

Nu je weet hoe je de kwaliteit van een link kunt inschatten, is het tijd om ze te gaan bouwen.

Wat is linkbuilding?

Links blijven een van de belangrijkste rankingfactoren die door Google en andere zoekmachines worden gebruikt.

Zoekmachines ontdekken nieuwe inhoud via links – en het is ook, gedeeltelijk, hoe ze de kwaliteit van die inhoud beoordelen.

Goede links zijn als stemmen; het zijn getuigenissen van hoe waardevol de inhoud is, en Google ziet een gezond linkprofiel als een goed teken.

Aan de andere kant heeft Google in de loop van de tijd zijn vermogen om onnatuurlijke koppelingspatronen te detecteren verbeterd.

De zoekmachine is veel beter in het uitzoeken welke soorten links wel en niet nuttig zijn voor gebruikers.

Dit betekent dat oude linkstrategieën (zoals het spammen van reacties, het gebruik van PBN’s en posten op forums) niet meer werken (of niet meer zo goed als vroeger).

Linkbuilding is een term voor hoe marketeers en SEO-professionals links naar hun inhoud verwerven.

De hoop is dat die links meer mensen naar de inhoud leiden en ook helpen leiden tot hogere rankings in zoekmachines.

Voor links om uw SEO te helpen, moeten die links zijn:

  • Behulpzaam.
  • Van hoge kwaliteit.
  • Natuurlijk.

Links moeten gerelateerd zijn aan de inhoud die voorhanden is; met goede ankertekst, wat handig is voor zoekmachines om de context van de links te begrijpen.

We hebben deze handleidingen gemaakt om uw linkbuilding en SEO-inspanningen een beetje gemakkelijker te maken.

Deze e-boeken zijn ontworpen om alle aspecten van de huidige wereld van linkbuilding te behandelen, inclusief het gebruik van inhoud om links te krijgen, het opbouwen van een goede verstandhouding met andere sites en handige checklists voor linkbuilding.

Deze uitgebreide handleidingen laten u zien waarom, wanneer en hoe u elke linkbuilding-techniek moet toepassen om de resultaten te krijgen die u nodig heeft om uw bedrijf te laten groeien.

Gids voor linkbuilding: hoe u links kunt verwerven en verdienen die uw SEO een boost geven

Deze handleidingen leren u effectieve strategieën voor linkbuilding en hoe u ze goed kunt doen.

Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Wat te doen voor linkbuilding: hoe u ervoor kunt zorgen dat uw website in topvorm is voordat u links van andere sites krijgt.
  • Het bouwen van gebroken links en het terugwinnen van links: zoek en herstel verloren en verbroken links naar uw site, of vind niet-gelinkte vermeldingen en genereer nieuwe inkomende links.
  • Social engineering voor linkbuilding: hoe u controverse, ego-aas gebruikt en anderen helpt om links aan te trekken.
  • Gegevensgestuurde linkbuilding: informatie en onderzoek gebruiken om kwaliteitsbacklinks te genereren.
  • Linkwaardige inhoud maken: visuele, interactieve en boeiende inhoud gebruiken om links te verdienen.
  • Welke koppelingstactieken u moet vermijden: welke slechte links kunnen u bestraft worden door Google en welke koppelingstactieken gevaarlijk of ineffectief zijn.

 

Basisprincipes van linkbuilding

Linkbuilding gaat over kwaliteit, diversiteit en het opbouwen van relaties. Het maken van een goede website met goede inhoud is slechts de eerste stap.

Dit bericht geeft je een overzicht van hoe zoekmachines links kunnen gebruiken en wat volgens mij best practices zijn voor het cultiveren van links vandaag.

Het doel van dit bericht is om een ​​basis te leggen van waaruit u beter kunt begrijpen hoe zoekmachines links kunnen gebruiken en wat de beste benaderingen kunnen zijn.

Reden waarom zoekmachines links gebruiken

Vroeger gebruikten zoekmachines alleen de tekst op een webpagina om een ​​webpagina te rangschikken. Webuitgevers begonnen echter trefwoordzinnen toe te voegen om hun pagina’s beter te rangschikken.

Niet alle pagina’s die gerangschikt waren, waren relevant, wat resulteerde in een slechte gebruikerservaring.

Onderzoekers van het ophalen van informatie begonnen te werken aan nieuwe manieren om relevante webpagina’s te identificeren, met name met links.

Zoekingenieurs merkten op dat de beste pagina’s op internet de neiging hadden om links te verzamelen.

Hoe meer links een site had, hoe belangrijker deze meestal was. Omgekeerd, hoe minder links een site verzamelde, hoe minder belangrijk het werd geacht.

Links werden (en worden nog steeds) geteld als stemmen.

Moderne zoekmachines gebruiken tegenwoordig een combinatie van AI, machine learning, links en pagina-analyse om websites te rangschikken.

Een belangrijke verandering in de manier waarop sites worden gerangschikt, is dat de soorten links die worden gebruikt voor rangschikkingsdoeleinden zijn teruggebracht tot de meest relevante.

Het doel is altijd geweest om links te tellen die betekenisvol zijn voor de inhoud waarnaar ze linken.

Niet om de zaken nog ingewikkelder te maken, maar er is ook iets dat linkrangschikking wordt genoemd , een methode om de links zelf te rangschikken.

Door links te rangschikken, kunnen populariteit en relevantie nauwkeuriger worden gemeten.

Links waarvoor wordt betaald en niet het resultaat zijn van een redactionele beslissing, tellen meestal niet mee.

Zoekmachines blijven links gebruiken als een manier om populariteit en autoriteit te meten. Het is echter niet langer voldoende om alleen links te verwerven om rankings te verzekeren.

Omdat webuitgevers een aantal schema’s hebben gebruikt om hun positie te verhogen, hebben zoekmachines hun algoritmen verbeterd om kunstmatige links (bijvoorbeeld: gastpostlinks in de advertorial ) of niet-relevante links (“powered by” links) te negeren.