Linkkwaliteit meten van een website

Linkkwaliteit meten van een website? Is dit belangrijk? JA en NEE, er doen zoveel verhalen de ronde dat een leek gewoon niet meer weet wat je moet geloven en niet. 

De manieren om de linkkwaliteit te meten. Wat maakt een link relevant? Beschouw deze drie tips als een kader om na te denken over wat het werkelijk betekent als we het hebben over kwaliteitslinks. De volgende zijn ideeën die ik heb bedacht in de loop van mijn twee decennia in de internetmarketingervaring, en bijna 20 jaar bouwen aan links en kijken naar trends die komen en gaan.

Deze drie tips zijn als een kader om na te denken over wat het werkelijk betekent als we het hebben over kwaliteitslinks. Het is belangrijk om te begrijpen wat een link relevant en nuttig maakt voor ranking en verkoop. Het kan u helpen beter te begrijpen hoe u uw middelen kunt gebruiken voor een maximaal effect.

Hoeveel sitebezoekers zullen converteren?

Een manier om het nut te beoordelen van een linkcampagne die iemand je kan voorstellen, is jezelf (of je SEO) af te vragen hoe waarschijnlijk het is dat bezoekers van de sites waarvan ze links willen aantrekken, zullen converteren? Dit gaat niet over nauwkeurigheid, zoals werkelijke cijfers. Waar ik achteraan ga, is een schatting van de achterkant van het servet.

Het is een snelle manier om een ​​miniatuurschatting te krijgen of iets wel of niet nuttig is.

Doe een kwaliteitscontrole van inlinks en outlinks

Kijk dan eens wat voor soort links die sites hebben.

Als ze geweldige inkomende links hebben, dan is dat geweldig.

Als het lijkt alsof ze voornamelijk links hebben van voor de hand liggende linkbuilding-schema’s, ga dan waarschijnlijk terug.

Kijk dan eens naar hun uitgaande links.

Linken ze naar duistere of irrelevante sites?

Als dat zo is, ga dan terug.

Zou u betalen voor een link van deze sites?

Ik suggereer niet dat je voor een link betaalt.

Ik stel gewoon een mentaal experiment voor om jezelf af te vragen of je geld zou uitgeven om op die site te adverteren.

En als je antwoord ja is, zet er dan een dollarcijfer op.

Vraag jezelf af waarom je zoveel zou betalen.

Als uw antwoord te wijten is aan een statistiek van een derde partij, stop dan. Stop gewoon.🙂

Verkeer is niet de ultieme statistiek

Niet alle sites sturen verkeer.

Niet alle kwaliteitswebpagina’s hebben een hoge PageRank (of welke statistiek u ook wilt gebruiken om de kwaliteit te meten).

Sommige pagina’s hebben lage uiterlijke maatstaven voor kwaliteit.

Maar ze hebben wat ik graag zie als een ander soort macht en dat is relevantie en deel uitmaken van een goede gemeenschap.

In een relevante actuele buurt zijn is een goede zaak.

Soms zijn deze buurten klein en hebben ze niet veel verkeer en dat is oké.

Dat is de aard van bepaalde linkbuurten, vooral in de B2B-niches.

Semantische relevantie

Vele jaren geleden was ik aan het chatten met een bekende linkbuilder. Het onderwerp was het identificeren van een goede link.

Hij stimuleerde mensen om semantisch na te denken voor relevantie, omdat relevantie volgens hem ging over het matchen van woorden.

Als voorbeeld stelde hij voor dat een Thaise receptensite een goede link zou zijn naar een Thailand-reissite, omdat ze allebei Thais en Thailand gemeen hadden.

Zijn standpunt was logisch en veel mensen deelden zijn mening.

Toch was ik het sterk oneens met het idee van semantische relevantie.

Top freelancers voor elk bedrijf

Fiverr Business geeft je team de flexibiliteit om interne mogelijkheden uit te breiden en elk project uit te voeren door contact te leggen met doorgelichte freelancers voor elke vaardigheden die je nodig hebt.

Een snelle manier om te bepalen of een link met ‘semantische relevantie’ nuttig is voor rangschikkingsdoeleinden, een miniatuurschatting, is om te schatten of het verkeer het potentieel heeft om te converteren.

Als dat zo is, dan is het een goede link.

Als de link geen conversiepotentieel heeft, dan is het waarschijnlijk geen goede link.

Waarom is dat?

Laten we terugkeren naar de Thais-receptensite.

Relevantie van bezoekersintentie

Hoe waarschijnlijk acht u het dat een bezoeker van een Thaise receptensite overgaat tot het kopen van een vlucht naar Thailand?

Hoe waarschijnlijk is het dat bezoekers van de receptensite een kookboek kopen?

Het antwoord daarop geeft aan wat ik graag zie als de relevantie van bezoekersintentie.

Verkeersintentie

Een andere regel over relevantie is dat als een link verkeer oplevert, het een goede link is.

Daar zit waarheid in.

Maar niet al het verkeer is goed.

Sommige verkeer is nutteloos.

De reden dat sommige verkeer nutteloos is, is vanwege de bezoekersintentie van dat verkeer.

Waarom komen ze naar de site?

Hieronder wordt uitgelegd hoe dat werkt. De mislukte enorm succesvolle virale link-campagne
Enkele jaren geleden deed ik een linkbuilding clinic in New York.

Een publiekslid stond op en vertelde over de verbluffende resultaten van de virale linkcampagne van zijn bedrijf. Dit was een Business to Business (B2B) bedrijf. Het vervaardigde producten die werden gekocht door universitaire wetenschappelijke laboratoria en het Amerikaanse leger. Hun strategie voor linkbuilding was gebaseerd op trendkaping.

Het gaat er eigenlijk om een ​​populaire trend te selecteren en vervolgens een manier te vinden om in die trend aan te sluiten. In zijn meest elementaire vorm kan het een uitverkoop zijn met een vakantiethema. Op zijn meest ambitieuze zou het kunnen worden gekoppeld aan een videogame of een populaire televisieshow.

Ze hebben een razend populaire videogame gekaapt die al weken in het nieuws was door een nieuwigheidsevenement te creëren dat rechtstreeks verband houdt met die videogame.

Het evenement, dat te zien was op een speciaal gemaakte webpagina, was te zien op de virale website BoingBoing. Daarna ging de webpagina viraal. Links van alle kranten, sociale media, blogs en video’s zorgden voor verpletterend verkeer.

De marketingpersoon vertelde dat de site duizenden links kreeg en het meeste verkeer dat ze ooit hadden meegemaakt. Toch was hij in de war omdat hun ranglijst hetzelfde bleef. Ik vroeg hem of er verkoopstoten waren na de virale link-campagne.

Hij antwoordde nee, er was geen stijging in de verkoop. De verkoopcurve bleef precies hetzelfde, alsof er geen links of verkeer was gebeurd. Om samen te vatten, de site kreeg enorme hoeveelheden links en verkeer. Er was geen stijging in de verkoop, wat betekende dat er geen merkbekendheid was verkregen door het enorme verkeer.

Waarom is dit gebeurd?

Dit is zoals wanneer tientallen kinderen een cirkel vormen rond twee kinderen die vechten. De bedoeling is niet om steun te betuigen aan een of ander kind.Mensen hebben om de verkeerde redenen naar de site gelinkt.

De verkeersrelevantie-intentie van de link was helemaal verkeerd. En dit is de reden waarom bepaalde soorten virale link-campagnes, degenen waarbij de relevantie off-topic is, naar mijn mening waardeloos zijn. De virale linkcampagne biedt de schijn van succes, gemeten aan links en verkeer. Maar echt succes wordt niet alleen gemeten in links.

Succes wordt gemeten in ranking, relevante verkeerskwaliteit en de belangrijkste statistiek, verkoop.

Linkkwaliteit analyseren

Dat zijn nu drie manieren om te bepalen of een link nuttig is. Alle drie de methoden zijn complementair en zouden nuttig moeten zijn.

De eerste methode is om te vragen, zal het verkeer van die link converteren?

  • De tweede methode is om de inlinks/outlinks te onderzoeken om hun linkomgeving te meten.
  • De derde methode is om te bepalen of een link relevant is door de intentie van de gebruiker te onderzoeken om op een link van de ene pagina naar jouw pagina te klikken.
  • Ten slotte is het misschien geen goede benadering om na te denken over verbanden binnen het semantische paradigma.

Het leidt tot wishful thinking, waarbij de persoon zich relevante verbanden gaat voorstellen die er niet echt zijn.